tirsdag 4. august 2015

Møt Axel Steen

Jeg er litt forelska. Den utvalgte heter Axel og jobber i Københavnspolitiet. Politiførstebetjent Axel Steen jobber i drapsavsnittet.

Axel, 38,  er høy og handlekraftig. Tøff, men følsom. Han er skilt og far til ei jente på fem år. Han forsøker å døyve sine søvnproblemer med en bekymringsverdig hasjrøyking. Hans enorme rettferdighetssans settes i sving når han skal etterforske et drap som har blitt begått under opptøyer i København.

En mann blir funnet drept på kirkegården på Nørrebro.

Det kan se ut som om noen har forsøkt å sette skylden på drapet til noen internt i politiet. Axel nøster opp i saken, og vi følger sporene via den albanske mafiaen til gjengmiljøet i Københavns Nørrebro tilbake igjen til politiet.

Dette er spennende! Boka er veldig godt skrevet og det er en fornøyelse å lese. Dette er den beste krimboka jeg har lest på lenge!

Jeg kjente på at jeg hadde lyst til å dra ut lesingen, for jeg trivdes så godt i Axels selskap og hadde lyst til å være der en stund til. Til min store glede kunne google fortelle meg at den danske forfatteren Jesper Stein, heldigvis allerede har skrevet to bøker til om Axel. "Uro" - som er navnet på boka jeg har lest, er faktisk hans debutbok. Det overrasket meg nesten litt, for dette er kvalitetskrim - helt på høyde med noen av de beste, som for eksempel Jo Nesbø og Jussi Adler Olsen.

Lurer på om vi får se Axel Steen på skjermen snart? Hm...

Uansett: Les "Uro"! Du vil garantert like den!

-Gøril-








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar