mandag 16. september 2013

Fugletribunalet - en bok du gjerne kan bruke tiden din på!

Jeg har lest "Fugletribunalet" av Agnes Ravatn. Det var en bok jeg måtte la synke litt - før jeg kunne skrive en anbefaling.

Som stor fan av Agnes Ravatn sin tidligere bok, "Veke 53" var forventningene til denne boka skyhøye. Nå begynner det å bli noen år siden jeg leste "Veke 53", så jeg husker ikke alt like godt, men jeg tenker på boka med varme tanker - for jeg ble jo litt glad i den tufsete og patetiske hovedpersonen Georg som sliter med det meste.

I "Fugletribunalet" møter vi Allis, som forlater tilværelsen som tv-kjendis etter en flau sex-skandale. Hun får seg jobb som en slags hushjelp/kokk/gartner hos den merkelige Sigurd Bagge - langt utenfor allfarvei.

I den stille, anonyme tilværelsen oppstår det spenninger i forholdet mellom Allis og Sigurd Bagge, og Allis fascineres av mystikken som omgir Sigurd.

Forlaget sier om boka:
"Begge har ein løyndom og eit ønske om å sone. Den eine ber på skam, den andre skuld. Kva må til for å kunne starte på ny?"

Les selv - og finn det ut! Boka er godt skrevet - nydelig nynorsk - rett og slett en utrolig medrivende bok! Ikke like morsom som "Veke 53", men absolutt verdt noen timer av din tid! Jeg gleder meg til å følge Ravatns forfatterskap videre!

- Gøril -



1 kommentar:

  1. hei! Er det du som var med på bokbloggertreffet? I så fall, takk for sist. Nå har jeg lest Fugletribunalet som jeg også likte godt. Meget spesiell bok..

    SvarSlett