onsdag 5. juni 2013

"Evig din" - eller?

Jeg har lest "Evig din" av Daniel Glattauer. Det er tredje bok jeg leser av den østerrikske forfatteren Daniel Glattauer.

Historien om Emmi og Leo (i bøkene "Den syvende bølgen" og "Mot nordavinden") har ikke sluppet taket. Jeg ELSKET de bøkene! Derfor var forhåpningene til ny Glattauer-bok ganske store.

Og for en bok! For en bok! Ja, dette var fascinerende, spesielt og annerledes! Denne boka er vanskelig å legge fra seg!

I boka møter vi Judith som i en alder av 37 år stadig er singel. Vennekretsen hennes og den dysfunksjonelle familien hennes er over seg av begeistring når hun treffer den sjarmerende arkitekten Hannes. Han er raus, omsorgsfull, omtenksom, romantisk, velutdannet, oppmerksom og hjelpsom - og i løpet av kort tid har han fått et solid innpass i Judiths liv. Judith derimot opplever ganske snart at Hannes kveler henne, og at hun mister seg selv i hans enorme kjærlighet for henne.

Hannes er både kontrollerende og sjalu, men hans psykopatiske side er det ingen av Judiths venner som ser. Hun har jo funnet drømmemannen!

Dette er en uhyggelig bra bok! "Evig din" kommer til å sitte i en stund, kjenner jeg. Der historien om Emmi og Leo la igjen den ordentlige godfølelsen, sitter jeg nå igjen med en følelse av ubehag. Bøkene kunne ikke etterlatt mer forskjellig inntrykk. Anbefales på det sterkeste!

Sommerens beste thriller!

- Gøril -



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar