tirsdag 21. mai 2013

Hjertet i Paris


Jeg har lest ”Hjertet i Paris”. Boka er skrevet av Paula McLain, en for meg ukjent forfatter. I boka møter vi den 28 år gamle Hadley som forelsker seg hodestups i en ung, lovende forfatter. Forfatteren heter Ernest Hemingway og dette er en roman om deres historie fortalt gjennom Hadleys øyne. I boka følger vi det nyforelskede, nygifte paret som flytter til Paris rundt 1920.

Som leser blir jeg dratt inn i, og oppslukt av, den store forelskelsen. Vi møter bohemlivet i Paris, hvor forfattere, kunstnersjeler og festløver omgås. Det er omtrent som om jeg kjenner duften av sigarettrøyk og hører latter, småprat og klirring i glass på Paris` mange caféer mens historien utfolder seg.

Hadley og Ernests historie er både vakker og rørende, men også trist, og slutten på deres forhold, om ikke på deres kjærlighet, ligger og lusker i bakgrunnen hele boken igjennom.  

Vi er vitne til ikke bare kjærligheten mellom Hadley og Ernest, men vi får studere flere trekantdrama på nært hold – og ikke minst får vi også være vitne til kjærligheten til litteraturen – og hvilken påvirkningskraft den har på menneskers liv – kanskje spesielt sett fra forfatterens ståsted.

Jeg kan ikke huske å ha lest noe av Ernest Hemingway, og jeg leser sjelden biografier, men nå spørs det ikke om Paula McLains bok har åpnet noen dører i den retningen.

En nydelig bok om den vakre og vanskelige kjærligheten!

Anbefales!

- Gøril -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar