mandag 25. februar 2013

Tungt. Dystert. Magisk!


I fjor høst hadde jeg mitt første møte med Linn Ullmanns forfatterskap. Det var et strålende møte. Jeg leste boka ”Det dyrebare”. Dystert og tungt, men allikevel magisk. 

Jeg gikk nå løs på min bok nummer to av Linn Ullmann. Boka ”Nåde” er akkurat like tung, dyster og magisk. Her er dog en del mer humor. Men også humoren er av det mørke slaget.

Boka er lettlest, og man dras umiddelbart inn i historien. Vi møter Johan Sletten som blir alvorlig syk og han inngår en avtale med sin kone Mai om at når han blir en byrde for henne og sine omgivelser skal hun bistå han med en siste handling.

Men er det så enkelt når det kommer til stykket?

Bokas baksidetekst sier: ”Med Nåde har Linn Ullmann skrevet en bevegende kjærlighetsroman om den vanskelige kunsten det er å leve til man dør, om det umulige regnskapet som en dag skal gjøres opp, om å legge sitt liv i andres hender. Nåde er en studie i det alvorligste av alt; om sannhet og løgn og de små umerkelige svik.”

Nyt den!

- Gøril -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar